Analiza: učinki koronakrize na povpraševanje po storitvah

Epidemija koronavirusa in zaustavitev javnega življenja sta pošteno udarila po podjetnikih. A ne po vseh! Analiziramo, kaj je t.i. lockdown pomenil za povpraševanje po storitvah za dom in posel. Katere mojstre in obrtnike so ljudje iskali bistveno več in katerim se je posel skoraj ustavil. Smo Slovenci doma res našli čas za najrazličnejše prenove, s katerimi smo prej odlašali?

Prek spletne platforme Primerjam.si vsako leto več kot 60 tisoč Slovencev odda povpraševanje po različnih storitvah, ki jih potrebujejo doma in na delovnih mestih. Zanimalo nas je, kako je epidemija koronavirusa vplivala na obrtnike, podjetja in gospodinjstva.

Metodologija

Pregledali smo podatke o vseh povpraševanjih med:

  • 1. februarjem in 1. majem 2020 (prvi lockdown),
  • 1. oktobrom 2020 in 1. marcem 2021 (drugi lockdown),
  • jih primerjali z enakim obdobjem v letu pred tem (skupno 141.551 povpraševanj) ter
  • analizirali, pri katerih mojstrih in storitvah so bila največja odstopanja.

Povpraševanja v obdobju januar 2020 - februar 2021 v odstotkih glede na preteklo leto.

Kronologija in glavni izsledki:

  • Začetek prvega vala je prepolovil povpraševanja po storitvah.
  • Mojstrov zaradi strahu pred virusom ne naročamo več v stanovanja
  • Podjetja mrzlično vzpostavljajo spletne trgovine (odlagajo čiščenje in izobraževanja)
  • Selili bi se v hiše, profitirajo gradbinci.
  • V drugem krogu strah pred korono popusti, spet začnemo najemati obrtnike.
  • Trend gradenj in (zunanjih) prenov se bo nadaljeval.

Podatki kažejo zelo zanimive premike navad v gospodinjstvih in gospodarskih družbah. Oba lockdowna - spomladanski in jesenski - sta precej različno vplivala na iskanje storitev za dom in posel.

Prvi lockdown je prinesel negotovost in strah

Med prvo zaustavitvijo javnega življenja so ljudje občutno manj povpraševali po obrtnikih in mojstrih. Marca 2020 je bilo v primerjavi z marcem 2019 za 29 odstotkov manj povpraševanj, aprila pa za 17 odstotkov manj kot v enakem obodbju v letu pred tem.

Prvo zaprtje javnega življenja od sredine marca do konca maja lani je delovalo kot psihološki in dejanski šok na ljudi in gospodarstvo. To se je odražalo v drastičnem zmanjšanju povpraševanja po mojstrih. Marca 2020 je iskanje storitev za dom in posel v primerjavi z marcem 2019 upadlo skoraj za tretjino. Med 15. marcem in 15. aprilom, ko so bile razmere najhujše in obeti najbolj črni, pa je bil padec kar 45-odstoten! S koncem aprila je bilo prvega vala konec. Razpoloženje se je bistveno izboljšalo, maja je povpraševanje po storitvah spet prišlo na raven pred pandemijo.

Slabi časi za mojstre za obnovo kopalnic, varnost pri delu ter čistilne servise

Ljudje so se najprej odpovedali obnovi kopalnice (-56%), sanaciji parketa (-42%), keramičarskim opravilom (-34%) in barvanju notranjih površin (-30%). Ustavilo se je povpraševanje po storitvah, vezanih na dogodke (catering, fotografi).  Eni največjih poražencev lockdowna so zagotovo čistilni servisi z več kot polovičnim padcem povpraševanja. Čiščenje stanovanj je bilo v tem obdobju skupaj z večino nenujnih storitev prepovedano.

Malo obrtnikov jo je odneslo brez prask, prva žrtev lockdowna pa so bile obnove kopalnic. Več kot polovični upad povpraševanj v primerjavi z enakim obdobjem lani so utrpeli še čistilni servisi in storitve varstva pri delu.

Zato pa je toliko bolj zanimivo, da je skoraj identičen padec povpraševanj (-50%) doletelo tudi čiščenje poslovnih prostorov. Ne samo, da je bilo le-to izvzeto iz ukrepov -, čiščenje v podjetjih je bilo celo priporočeno. Na drugi strani je bilo v tem času zaznati občutno povečanje povpraševanj po razkuževanju prostorov. Zmanjšanje iskanj za čiščenje delovnih prostorov gre pripisati selitvam dela iz pisarn na domove. Žrtve istega trenda so bila tudi podjetja, ki se ukvarjajo z izobraževanji in izpiti iz varstva pri delu, požarne varnosti itd (-54%).

Selitev poslovanja na splet pognala v nebo ponudnike digitalnih storitev in - gradbince!?

Pospešitev digitalizacije in dokončna selitev poslovanja na splet pa sta naplavili tudi zmagovalce koronakrize. Najbrž ne bo nikogar presenetilo, da so med njimi razvijalci spletnih strani. Toda pozor. Povpraševanje po izdelavi spletnih strani je ostalo na približno enaki ravni (+3%) kot pred epidemijo. Zato pa so v stratosfero poletela povpraševanja po izdelavi spletnih trgovin. Zabeležili smo kar 170 odstotno rast povpraševanj po njih. Zaprtje fizičnih prodajaln je vse trgovce, ki tega še niso storili, prisililo k odprtju spletnih trgovin.

Absolutni zmagovalci koronakrize so  podjetja, ki se ukvarjajo z izdelavo spletnih strani, natančneje, spletnih trgovin. Promet preko Primerjam.si se jim je povečal za neverjetnih 170%.

Presenetljiva je tudi ogromna rast povpraševanja po gradbincih. Med zmagovalce prvega kroga krize lahko nedvomno prištejemo podjetja za izkope in zemeljska dela (+70%). Sem spada tudi gradnja hiše; gradnja po fazah in adaptacija objekta (skupaj +34%) in urejanje okolice in dvorišč (+31%).

Drugega lockdowna smo se hitro navadili

Jesen je prinesla drugi val epidemije in ponovno ustavitev javnega življenja, ki je trajalo pet dolgih mesecev in se zavleklo globoko v leto 2021. Kljub začetnim skrbem podjetnikov za dom in posel pa drugi lockdown ni prinesel praktično nikakršnega upada povpraševanja po njihovih storitvah. Po nekoliko slabšem vstopu v oktober in november 2020 smo na Primerjam.si decembra beležili celo 3 odstotno rast vseh povpraševanj.

Med drugim zaprtjem je bil upad povpraševanj bistveno manjši. V najslabšem mesecu, oktobru 2020 je število povpraševanj  glede na prejšnje obdobje upadlo za 13%, decembra pa smo zabeležili celo rahlo rast.

Nekateri so jo vseeno odnesli slabše

Drugi krog ni prinesel nikakršnega olajšanja za obrtnike, ki se ukvarjajo z obnovami kopalnic (-33%). V primerjavi z letom poprej so imeli še vedno za tretjino manj povpraševanj. Najhujše čase so preživljali mojstri za knauf (-44%), še vedno pa na seznamu tistih, ki so izgubili največ posla, najdemo čistilne servise. Promet na Primerjam.si jim je v petmesečnem obdobju upadel za 27 odstotkov.

V drugem krogu zaprtja so jo najslabše odnesli mojstri za knauf, takoj za njimi pa ponovno najdemo obnove kopalnic (-33%) in čistilne servise (-27%).

Kdo je največ pridobil v drugem lockdownu?

Še vedno med “srečnimi dobitniki” koronakrize najdemo “bageriste” (skoraj 50 odstotna rast glede na primerljivo obdobje v letu pred tem), ljudje pa so se med tem dolgim obdobjem precej več odločali tudi za nove oziroma obnovljene fasade (+47%) ter prenove stanovanj (+45%).

Tudi med drugim zaprtjem smo beležili veliko rast povpraševanja po izkopih, ljudje pa so se veliko odločali za nove fasade (+46%) in tudi že prenove stanovanj (+44%).

Kaj lahko pričakujemo v prihodnje?

Med obema krogoma koronakrize, če ju lahko tako imenujemo, smo vsekakor imeli več časa za obnove na domu. A smo se zaradi strahu pred virusom in obstoječih prepovedi odločali za tiste, ki so se lahko izvajale na prostem, na svežem zraku ter na varni socialni distanci. Nelagodje zaradi izolacije v stanovanjih pa je vzpodbudilo željo po selitvah v hiše. Ta trend lahko pričakujemo tudi po koncu epidemije. Torej gradnjo in prenovo starejših hiš in s tem povezane izkope, zemeljska dela ter urejanje dvorišč in okolice.

Mojstri, ki svoje poslanstvo opravljajo znotraj hiš in stanovanj, so imeli precej manj sreče - in posla. Vse notranje obnove, osvežitve kopalnic, polaganje parketa, talnih oblog so zabeležile velike padce. A so se stvari z začetkom leta 2021 tudi zanje začele obračati na bolje. Povpraševanje po mojstrih in poslovnih storitvah se je v vseh slovenskih regijah vrnilo na ravni pred krizo in še naprej narašča. Zaradi velikega števila odloženih opravil lahko v naslednjih mesecih pričakujemo manjši “boom” iskanj najrazličnejših obrtnikov in storitev za domove in gospodarske družbe.